Zawartość programu
Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń, to nazwa pierwszego programu, który skierowany jest do klas I-III.
Program przygotowaliśmy z myślą o tym, aby jak najbardziej ułatwić nauczycielom prowadzenie takich zajęć. Składa się on z części fizycznej oraz cyfrowej.
W skład programu wchodzą:
- Przewodnik Misji - serce programu, które zawiera scenariusze wszystkich zajęć, ale także jest swoistą instrukcją obsługi. Znajdziesz tam także m.in. odnośniki do potrzebnych pomocy dydaktycznych.
- Dzienniczki Misji - ćwiczenie dla każdego dziecka, w którym uczeń będzie kształtował nawyki, oraz notował postępy
- Narzędziownik Nauczyciela - skrzynka z wydrukowanymi pomocami dydaktycznymi (każda pomoc z odnośnikiem do konkretnej misji), w tym także naklejki, które dzieci otrzymują po zakończeniu każdej misji
- Materiały multimedialne - takie jak prezentacje, video edukacyjne, słuchowisko "Kot Biznesik" itp.
- Wsparcie i szkolenia online dla nauczycieli - nauczyciel nigdy nie zostaje sam. Program został przygotowany tak, aby nawet ktoś, kto nigdy nie miał styczności z byciem przedsiębiorcą mógł prowadzić takie zajęcia dzięki starannie przygotowanym materiałom, szkoleniom i ciągłemu wsparciu.
Zajrzyj do środka narzędziownika!
Zajęcia realizowane w oparciu o ten program pomagają wykształcić kompetencje społeczne w pracy z grupą, zapoznać dzieci z podstawowymi pojęciami z dziedziny biznesu i finansów, rozwijać umiejętność niezależnego, twórczego, przedsiębiorczego myślenia, zainspirować ich do pracy nad sobą i swoim charakterem tak, by budowali siebie jako przedstawicieli silnego pokolenia ludzi zaradnych życiowo, wolnych i potrafiących sobie radzić z wyzwaniami jakie przynosi życie.
Cele programu
- budowanie postawy ciekawości i otwartości wobec tematów dotyczących finansów osobistych i przedsiębiorczości,
- stopniowe odkrywanie własnych zainteresowań,
- poznawanie różnorodnych stylów życia i zachowania,
- rozwijanie umiejętności obserwowania i formułowania wniosków w oparciu o zdobytą w ramach zajęć i obserwacji wiedzę,
- umiejętność wykorzystania różnych form ekspresji (film, inscenizacja, collage i inne).
- wypracowanie postawy wzajemnej tolerancji i otwartości,
- wypracowanie i promowanie postaw: odpowiedzialności, uczciwości, wiarygodności, wytrwałości,
- rozwijanie poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości i umiejętności,
- kształcenie umiejętności dokonywania samooceny.
- kształtowanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w sytuacjach finansowo-biznesowych
- wypracowanie umiejętności pracy grupowej,
- rozwijanie różnorodnych technik zdobywania wiedzy,
- pobudzanie aktywności twórczej.
Program może być realizowany w ramach podstawy programowej ponieważ jego zagadnienia są zgodne z Podstawą Programową dla klas I-III szkoły podstawowej
Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń wprowadza dzieci w świat samorozwoju, wartości i przygotowuje je do wykonywania obowiązków zarówno tych szkolnych jak i tych w domu rodzinnym. Zgodność treści kształcenia ogólnego Podstawy Programowej z treściami programu Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń przejawia się między innymi w:
- wzmacnianiu poczucia tożsamości indywidualnej,
- formowaniu u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- rozwijaniu kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijaniu umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- ukazywaniu wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzaniu ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wyposażaniu uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
- wspieraniu ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji
- wszechstronnym rozwoju osobowym ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
- kształtowaniu postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
- zachęcaniu do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
- ukierunkowaniu ucznia ku wartościom.
Program Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń rozwija u dziecka szereg umiejętności. Zgodność z podstawą programową w tym aspekcie w ramach kształcenia ogólnego przejawia się w:
- sprawnym wykorzystywaniu narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształceniu myślenia matematycznego;
- poszukiwaniu, porządkowaniu, krytycznej analizie oraz wykorzystywaniu informacji z różnych źródeł;
- kreatywnym rozwiązywaniu problemów
- pracy w zespole
- społecznej aktywności.
Zgodność programu Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń z podstawą programową w zakresie realizacji zadań przejawia się poprzez wspieranie:
- aktywności dziecka, kształtującej umiejętność korzystania z rozwijających się umysłowych procesów poznawczych, niezbędnych do tworzenia własnych wzorów zabawy, nauki i odpoczynku,
- zapewnienia dostępu do wartościowych, w kontekście rozwoju ucznia, źródeł informacji i nowoczesnych technologii;
W zakresie organizacji zajęć poprzez:
- dostosowanie do intelektualnych potrzeb i oczekiwań rozwojowych dzieci, wywołując zaciekawienie, zdumienie i radość odkrywania wiedzy, rozumienie emocji, uczuć własnych i innych osób, sprzyjających utrzymaniu zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego (szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej),
- umożliwienie nabywania doświadczeń poprzez zabawę, eksplorację, rozwiązywanie problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych na danym etapie oraz z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka,
- wspieranie aktywności dzieci, rozwijanie nawyków i zachowań adekwatnie do poznawanych wartości, takich jak: bezpieczeństwo własne i grupy, zaradność, samodzielność, odpowiedzialność i poczucie obowiązku,
- umożliwianie poznania wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, społeczność szkolna, społeczność lokalna i regionalna, naród, oraz rozwijanie zachowań wynikających z tych wartości, a możliwych do zrozumienia przez dziecko na danym etapie rozwoju,
- umożliwianie aktywności ruchowej i poznawczej dzieci, nabywanie umiejętności społecznych, właściwy rozwój emocjonalny oraz zapewnianie poczucie bezpieczeństwa,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
Zgodność programu Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń z podstawą programową w zakresie rozwoju emocjonalnego dziecka objawia się poprzez:
- umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich emocji i uczuć oraz nazywania ich;
- umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji;
- umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy prostej wypowiedzi ustnej lub pisemnej, różnorodnych artystycznych form wyrazu
- świadomość przeżywanych emocji i umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie w grupie oraz adaptację w nowej grupie;
- umiejętność odczuwania więzi uczuciowej i potrzebę jej budowania, w tym więzi z rodziną, społecznością szkoły i wspólnotą narodową;
- umiejętność uświadamiania sobie uczuć przeżywanych przez inne osoby z jednoczesną próbą zrozumienia, dlaczego one występują, a także różnicowania form ich wyrażania w zależności od wieku.
Zgodność programu Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń z podstawą programową w zakresie rozwoju społecznego widać u dziecka przez:
- świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe; potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości;
- umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;
- potrzebę i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech
- umiejętność przyjmowania konsekwencji swojego postępowania;
- umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii;
- umiejętność samodzielnego wyrażania swoich oczekiwań i potrzeb społecznych;
- umiejętność obdarzania szacunkiem koleżanek, kolegów i osoby dorosłe, w tym starsze oraz okazywania go za pomocą prostych form wyrazu oraz stosownego zachowania;
- umiejętność samodzielnej organizacji czasu przeznaczonego na odpoczynek indywidualny i w grupie;
- umiejętność dbania o bezpieczeństwo własne i innych uczestników grupy, w tym bezpieczeństwo związane z komunikacją za pomocą nowych technologii oraz bezpieczeństwo uczestnictwa w ruchu drogowym.
Zgodność programu Międzyplanetarna Misja Spełniania Marzeń z podstawą programową w zakresie rozwoju poznawczego widać u dziecka przez:
- potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia;
- umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę;
- umiejętność rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych, samodzielne korzystanie z nich w różnych sytuacjach życiowych, wstępnej matematyzacji wraz z opisem tych czynności: słowami, obrazem, symbolem;
- umiejętność stawiania pytań, dostrzegania problemów, zbierania informacji potrzebnych do ich rozwiązania, planowania i organizacji działania, a także rozwiązywania problemów;
- umiejętność czytania prostych tekstów matematycznych, np. zadań tekstowych, łamigłówek i zagadek, symboli;
- umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń;
- umiejętność samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych.